
2020 m. pabaigoje Kauno trečiojo amžiaus universitetas (TAU) pradėjo įgyvendinti Lenkijos–Čekijos–Lietuvos dvejų metų trukmės projektą SENIORS IN THE EDUCATION (SenEd) pagal ERASMUS+ programą.
2021 m. spalio16 d. pateikta ERASMUS+ akreditacijos 5-riems metams paraiška „KA120-ADU – Erasmus accreditation in adult education“, kurioje surašyti svarbiausi Kauno TAU tikslai.
Siūlome susipažinti su šia Kauno TAU patirtimi.
Tarptautinis projektas „Seniors in the Education“
2020 m. pabaigoje Kauno trečiojo amžiaus universitetas (TAU) pradėjo įgyvendinti Lenkijos–Čekijos–Lietuvos dvejų metų trukmės projektą „Seniors in the Education“ (SenEd) pagal ERASMUS+ programą.
Projekto aprašymas:
Senstanti ES šalių visuomenė – tai faktas. Statistiniai 2018 m. duomenys rodo, kad daugiau nei 17 proc. Lenkijos gyventojų yra „po darbingo“ amžiaus žmonės. Lietuvoje ir Čekijoje šis santykis viršija 19 proc.
Fondas „PCKK Education and Development“ veikia Žemutinėje Silezijoje. Šiame regione senjorų yra 24 proc., tikimasi, kad iki 2030 m. šis skaičius išaugs iki 28 proc. Vienas iš fondo tikslų yra suaktyvinti ir paremti pensinio amžiaus žmones, pirmiausia remiant vyresnio amžiaus žmonių švietimą mokymosi visą gyvenimą kontekste.
Svarbus visuomenės gyvenimo kokybės pagerėjimo rodiklis yra galimybė visiems ir realus visų dalyvavimas edukacinėje veikloje. Svarbus pagyvenusio žmogaus gyvenimo elementas yra išlaikyti optimalią psichinę būseną tiek laiko, kiek tai įmanoma. Tyrimai rodo, kad tam padeda treniruotės – įvairios bendros pažinimo veiklos ir fizinės veiklos stimuliavimo formos.
Pastaraisiais metais pastebėjome, kad daugėja „jaunų senjorų“ – aktyvių žmonių, norinčių mokytis, kad neatsiliktų nuo technologinių pokyčių, ir tuo pačiu metu jie nenori būti tik pasyvūs jiems siūlomų formų dalyviai. Jie taip pat nori inicijuoti, dalyvauti priimant sprendimus ir įgyvendinti projektus. Jie nori pasidalinti savo žiniomis ir patirtimi.
Todėl, būdami suaugusiųjų švietimo sektoriuje veikiantys subjektai, organizuojantys švietimą trečiojo amžiaus žmonėms, norėtume parengti pasiūlymą, apimantį galimybes pasinaudoti senjorų potencialu, žiniomis, įgūdžiais ir patirtimi.
Kartu mes taip pat matome poreikį keisti suaugusiųjų švietimo personalo požiūrį. Vietoj to, kad siūlytume paruoštus sprendimus – sieksime bendros vystymosi poreikių diagnozės, planuosime veiklas su dalyviais – senjorais, pasidalinsime žiniomis ir patirtimis.
Projekto tikslas – padidinti senjorų edukacinį ir socialinį aktyvumą vietinėje aplinkoje, sukuriant galimybes panaudoti savo potencialą, žinias ir patirtį.
Tikslai:
Projekto tikslai ir įgyvendinimas patenka į 6 prioritetą „Erasmus+“ programos populiarinimas visiems piliečiams ir kartoms, įskaitant siūlymą edukacinei veiklai ir keistis patirtimi vyresnio amžiaus žmonėms, siekiant sukurti ir sustiprinti europietišką identitetą.
Projekto partneriai yra trys su senjorais dirbančios organizacijos: fondas „PCKK Education and Development“ (projekto vadovas), „Vzdelavaci Institut Stredoceskeho Kraje“ ir Kauno trečiojo amžiaus universitetas. Visos šios organizacijos turi poreikį keisti ir plėtoti esamą veiklą, kuri praturtintų esamą švietimo situaciją. Trijų skirtingų patirčių švietimo įstaigų bendradarbiavimas gali prisidėti sukuriant naujas, įdomias darbo su senjorais formas. Kadangi senjorai taip pat bus projekto dalyviai, tarptautinis projekto pobūdis jiems bus papildomas impulsas aktyviai dalyvauti jo veikloje. Projekto dalyviai – trijų šalių neformaliojo ugdymo lektoriai ir klausytojai, kurie turės galimybę vykti į Lenkiją, Čekiją metodologijų tikslinimui ir praktiniams užsiėmimams.
Projekto partneriai:
Lenkijos (projekto vadovas): Fundacja PCKK Edukacja i Rozwój;
Čekijos respublikos partneris: VZDĚLÁVACÍ INSTITUT STŘEDOČESKÉHO KRAJE;
Kauno trečiojo amžiaus universitetas (Kauno TAU) www.kaunastau.lt
Daugiau apie Studijų rato (Study Cyrcle) mokymo metodą ČIA.
Projekto eiga
Vykdant tarptautinio ERASMUS+ projekto „Seniors in the Education“ įsipareigojimus lapkričio 10–12 dienomis organizavome „Short-term Joint Staff Training Event“ kursus Kaune, kuriuose dalyvavo trys Čekijos Respublikos, trys Lenkijos ir penki Lietuvos institucijų personalo atstovai.
Lapkričio 11 d. Kolpingo kolegijos patalpose lygiagrečiai su personalo mokymais buvo galimybė stebėti Dizaino fakulteto organizuotų kūrybiškumo dirbtuvių klausytojų darbą. Dizaino fakulteto darbus pristatė Dizaino fakulteto dekanė Jolanta Velykienė, o praktinius užsiėmimus įdomiai pravedė lektorė, dizainerė Neringa Šiupšinskienė. Procesą su dideliu susidomėjimu stebėjo visi kursų dalyviai.
Mokymų metu pagrindinis dėmesys buvo skiriamas moderniam „Studijų rato“ metodui, jo taikymui senjorų neformaliam švietimui. Šiais mokymais baigiasi pirmoji projekto dalis. Kitais metais planuojami dar bent penki tarptautiniai susitikimai ir klausytojų mokymai Jelenia Goroje, Prahoje ir Kaune. Projektas turi būti užbaigtas 2022 metų gale.
Apie kelionę, kuri įkvėpė dar labiau pamilti anglų kalbą
Dar kiek anksčiau pirmoji Kauno TAU senjorų grupė grįžo iš Lenkijos Jelenia Gora miesto. Kelionės įspūdžiais dalijasi TAU Anglų kalbos fakulteto studentė Vida:
Pagaliau! Atvykome! Rugsėjo 26 dienos vakarą po 12 valandų trukusios kelionės mes, keturi Kauno TAU studentai senjorai ir dvi anglų kalbos fakulteto dėstytojos, Sandra ir Gerda, išlipome iš autobusiuko pietvakarių Lenkijos Jelenia Góra (liet. „Elnių kalno“) mieste.
Projektas ERASMUS SenEd (Seniors in the Education) – šaunus dalykas! Penkių dienų seminaras Blended mobility of adult learners (Mišrus suaugusiųjų judrumas) padėjo mums, Lenkijos, Čekijos ir Lietuvos senjorams, įsitraukti į kūrybingą mokymąsi. Jis, savaime suprantama, vyko anglų kalba. Nors naktimis sapnuoti angliškai nepradėjome, naudos daug gavome. Kokios? Ogi: 1) įveikėme drovumo barjerą – juk kiekvienam puikiai pažįstamas nelemtas baiminimasis dėl tarties: „Kaip prabilsiu angliškai?“; 2) patobulinome anglų kalbos žinias; 3) sustiprinome klausymo, kalbėjimo ir kitus gebėjimus; 4) susipažinome su naujomis proto lavinimo metodikomis, kurios rekomenduojamos senjorams. Pavyzdžiui, loginiai stalo žaidimai (per seminarą buvo pristatytas Ma Džong tipas) tinka ir senam, ir jaunam. Šio pobūdžio žaidimai ne tik gerina dėmesio koncentraciją, bet ir gali padėti senjorams sustiprint emocinį ryšį su anūkais. Mažieji šilto bendravimo yra išsiilgę ne ką mažiau nei gardžių močiutės keksiukų.
Ko gero, ne vienam smalsu sužinoti, kaip tobulinomės? Pradėkim nuo pirmadienio. Viešbučio fojė iš ryto šiltai mus pasitiko projekto ERASMUS SenEd pagrindinė koordinatorė Barbara Janic. Ji trumpai pristatė seminaro programą ir netrukus visi patraukėme į pagrindines Fundacja PCKK Edukacja i Rozwoj (lenk.) patalpas. Ten po apšilimo mankštos, kuri buvo skirta koncentracijai pagerinti, ėmėme „pralaužinėti ledus“. Kad atsikratytume drovėjimosi, dėstytojas Kuba Janic suskirstė mus, 12 seminaro dalyvių, į keturias grupeles. Kiekvienoje – po tris skirtingų tautybių studentus. Trijulė, susipažinusi ir angliškai pabendravusi, vėliau pristatinėjo savo užsienietį kolegą visam seminaro kolektyvui. Tądien nestigo ir kitokių įspūdžių. Į atmintį įsirėžė puiki ekskursija į senąją miesto Rotušę.
Antradienį Ksiąznica Karkonoska bibliotekoje tobulinome kognityvinius įgūdžius ir anglų kalbos žinias. Už tai nuoširdus ačiū dėstytojams Jolantai Ratynskai, Kubai Janic ir Barbarai Janic. O kur dar kultūrinis vizitas į „Laiko Vartų“ požeminę karalystę! Trečiadienis prasidėjo, kaip jau buvome įpratę, apšilimo mankšta. Vėliau lavinome mąstymą, pasitelkę tiek skaitmenines technologijas, tiek stalo dėliones (puzzle). Nejučia piršosi išvada: žaidimai nebūtinai turi būti ilgi, kad smegenys imtų veikti aktyviai. Pakanka ir 10 minučių!
Tądien po pamokų dirbtuvėse (workshop) visus smagiai išjudino ekskursija į Miniatiūrinių statinių parką. Energingasis gidas – studentas senjoras Tadeušas mūsų akims atvėrė ir parko, ir kalnų grožį. Apie ketvirtadienį – atskira kalba! Mat ši diena išsiskyrė nepaprastu intensyvumu. Pirmiausia apsilankėme Cieplicės Gamtos istorijos muziejuje. Viena iš jo salių tapo anglų kalbos klase, kurioje vyko intelekto aktyvinimo pratybos. Vėliau visų laukė „detektyvinis“ žaidimas „Surask žymų miesto objektą“. Pasitelkę skaitmenines technologijas, ieškojome maršrute nurodytų statinių. Taip beplušant, tiesiog akimirksniu atskriejo vakaras. O tada… iškilminga vakarienė ir diplomų įteikimas. Nuostabus momentas! Imi į rankas diplomą, liudijantį, kad seminaras įskaitytas, ir suvoki: amžius užsienio kalbos mokymuisi ir lavėjimui – ne kliūtis!
Ir pagaliau paskutinė kursų diena – penktadienis! Jį skyrėme buvusioms paskaitoms prisiminti, socialiniam aktyvumui įtvirtinti.
Kas išliko atmintyje? Daug dalykų! Šiltos bendravimo akimirkos, senoji Jelenia Góra aikštė su įspūdingomis arkadomis, kalnų grožis, dėstytojų Sandros ir Gerdos subtili globa. Pagal seminaro taisykles jos turėjo būti tik mūsų veiklos stebėtojos. Bet gera buvo jausti: „Dėstytojos – šalia! Jei tik prireiks, kiekvieną iš mūsų „palaikys už rankos“.
Šio projekto eigoje š. m. rugsėjo 18 d. universiteto vadovų grupė grįžo iš Prahos tarptautinio pasitarimo, kuriame aptarė tolimesnes projekto veiklos gaires, patikslino sekančių mokymų datas, apsikeitė nuomonėmis bei gavo dalyvių sertifikatus. Dėkojame Čekijos Respublikos partneriams VISK už konstruktyvų ir šiltą priėmimą, sklandų pasitarimo organizavimą, projekto vadovams iš Fundacja PCKK, Lenkijai – už metodišką vadovavimą projektui.
Kauno TAU tikslai, įrašyti ERASMUS+ akreditacijos 5-riems metams paraiškoje
2021m. spalio16 d. pateikta ERASMUS+ akreditacijos 5-riems metams paraiška „KA120-ADU – Erasmus accreditation in adult education“. Tikimės gauti finansavimą ilgalaikiams tęstiniams projektams pagal „Įtraukties, Tvarumo ir atsakomybės bei Skaitmenizacijos“ prioritetus.
Ištrauka iš paraiškoje įrašytų Kauno TAU tikslų:
„Vienas didžiausių iššūkių – atskirties nacionaliniame ir tarptautiniame lygmenyje problemos, IT kompetencijų stoka, žmogiškųjų, socialinių, materialinių resursų trūkumas. TAU veiklą nepakankamai remia valstybė ir savivaldybės. Todėl bene vienintelė dėstytojų ir klausytojų kvalifikacijos kėlimo galimybė – dalyvavimas projektuose. Projektai leistų žymiai daugiau dėmesio skirti ekologiniam, tvarių technologijų populiarinimo ir skaitmeninių technologijų tvaraus taikymo kryptims, siekiant ne tik pagerinti suaugusiųjų švietimo kokybę, bet ir bendrą senjorų savijautą, gyvenimo kokybę, įtraukti juos į bendruomeninę veiklą ir į bendrą veiklą su jaunimu. Kiti iššūkiai: nepakankama IT skaitmeninių technologijų valdymo ir taikymo patirtis, priemonių trūkumas, nepakankamas riboto mobilumo neįgaliųjų senjorų įtraukimas, nepakankama vyriškos lyties klausytojų įtrauktis, nepakankamas visuotinio tvarumo, kaip būtinos žmonijos išgyvenimo sąlygos ir harmoningo vystymosi reikšmės supratimas.
1. Planuojame įkurti naują Technologijų fakultetą supažindinti su tvariomis skaitmeninėmis ir analoginėmis technologijomis sveikatinimui, buičiai, mobilumui. Technologijų fakulteto įkūrimo idėją perėmėme iš Ispanijos La Lagunos universiteto, kur vyriškos lyties klausytojų procentas, suteikiant su technika ir technologijomis susijusią informaciją, reikšmingai padidėjo. Be to, planuojame taikyti įvairias senėjimo profilaktikai naudingas technologijas ir technikas: vibracinės medicinos, virtualios realybės technologijas, muzikos terapiją, kompiuterinius žaidimus, astronomijos priemones, kurios ne tik būtų įdomios, žaismingos, bet ir naudingos sveikatai, judesių koordinacijos, smegenų sinapsinių jungčių atstatymo, atminties gerinimo tikslais, aktualiais žmogui senstant.
2. Naujame Ekologijos fakultete, orientuotame į tvarumo ir sąmoningo vartojimo problemas, planuojame supažindinti su ekologinio ūkininkavimo be chemijos principais, atliekų rūšiavimo būtinybe, augmenijos-gyvūnijos ir žmogaus harmoningo sugyvenimo principais. Daugelis senjorų, turintys sodus ar daržus, kurie moka ir mėgsta sodinti, taip pat turėtų tobulėti tvaraus ūkininkavimo srityje.
3. Projektas sudarytų galimybę įtraukti riboto mobilumo senyvo amžiaus ar sveikatos problemų turinčius senjorus, kurie negali keliauti ir susipažinti su įvairių šalių pasiekimais bei veiklos metodikomis.
4. Dalyvavimas projekte padėtų plėtoti psichosocialines ir tarpkultūrines senjorų kompetencijas, atliepiant migracijos iššūkius ir skatinant klausytojus aktyviai dalyvauti kultūros išsaugojimo ir tęstinumo procesuose. Planuojame inicijuoti lietuvių kalbos ekspertų-klausytojų projektą, kurio tikslas būtų nuotoliniu būdu mokyti lietuvių emigrantų vaikus lietuvių kalbos, taip išlaikant ryšį su gimtine ir įtraukiant emigrantus į šalies gyvenimą. Tačiau šis projektas reikalauja IT ir pasiteisinusių modernių metodikų, kompetencijos, kurios stinga daugumai senjorų.
5. Planuojame įkurti radijo-video-medija įrašų studiją įvairių TAU senjorų pokalbių su ekspertais, žurnalistais, politikais populiarinimui ir savo „sidabrinės visuomenės“ poreikių viešinimui, siekiant sumažinti senjorų, neturinčių interneto prieigos, atskirtį. Teologijos fakulteto paskaitos dėl pandemijos jau vyksta per Marijos radiją ir yra populiarios. Todėl manome, kad radijo ir televizijos kanalai tarp senjorų dar ilgai bus tradiciškai naudojami. Studijos įrašai bus tinkami tiek internetinei, tiek ir radijo-TV-internetinei sklaidai“.
Su šia akreditacijos idėja buvo supažindinti Nacionalinės trečiojo amžiaus universitetų asociacijos tarybos nariai pasitarimo Medardo Čoboto TAU patalpose metu. Lauksime projektų kuratorių – Švietimo mainų paramos fondo (www.smpf.lt) pritarimo.
Rimvydas Velykis, Kauno TAU prorektorius bendradarbiavimui ir projektams
Nacionalinė trečiojo amžiaus universitetų asociacija
Studentų g. 39, 209a kab.
08106 Vilnius
www.tauasociacija.lt ntauasociacija@gmail.com
Sąsk. Nr.