Panevėžio trečiojo amžiaus universiteto (TAU) lyderės dalyvavo ERASMUS+ stažuotėje Švedijoje. Kursų ir mokymų tema – „Kūrybiškumo patirtis, sąmoningumas ir metodai“. Kursų vadovės –Christina Erenvidh ir Maggis Odstam.
Tikslas – susipažinti su Švedijos švietimo sistema, suaugusiųjų švietimu, pagyvenusių žmonių organizacijomis ir jų veikla, trečiojo amžiaus universitetais ir jų veikla bei problemomis, o lankantis konkrečiuose Stokholmo muziejuose – su įvairiomis veiklų metodikomis.
Transportas
Mūsų pažintis su Stokholmu prasidėjo tik išlipus iš lėktuvo. Juk reikėjo savarankiškai pasiekti viešbutį. Tai padaryti galėjome važiuodamos taksi, traukiniu ar autobusu. Pasinaudoję patarimu, rinkomės autobusą. Bilietus pirkome iš karto į abi puses. Taip pigiau, o ir rūpesčio, kaip grįžti į aerouostą, nebeliko. Bilietai galioja visus metus. Atvykę iki centrinės stoties įsigijome kortelę visuomeniniam transportui. Su ja gali važinėti ir autobusais, troleibusais, metro, net plaukiant laivu. Važiavimų skaičius nėra ribojamas. Tad pirmasis mūsų labai teigiamas įspūdis – susisiekimas Stokholmo mieste.
Kalba
Beveik visų susitikimų metu bendravome anglų kalba. Jau pirmojo užsiėmimo metu kursų vadovės supažindino mus ne tik su Švedija, bet ir su kalbų mokymosi metodika, švedų kalbos ypatumais. Tikslingai pirmojo užsiėmimo objektui buvo pasirinkta Emigrantų akademija. Dalyvavome intensyvios švedų kalbos mokymosi užsiėmimuose. Įgyta patirtis naudinga mokant ne tik užsienio kalbų:
- mokytojas dirba nenurodinėdamas, o drauge su visais;
- mokymasis kartu turi teigiamos įtakos sveikatai;
- bet kaip mokytojas neprimestinai turi kurti tinkamą atmosferą.
Kaip organizuojamas folkbildingas Švedijoje?
Folkbildning yra prieinamo ugdymo forma, daugiausia dėmesio skiriant mokymuisi tarp bendraamžių. Svarbiausia yra tai, kad folkbildning yra bendradarbiaujantis, o kiekvienas dalyvis į procesą atsineša savo požiūrį ir patirtį. Tai skėtinis terminas, apibūdinantis įvairius švietimo formatus, pradedant liaudies aukštesniosiomis mokyklomis (savarankiškomis suaugusiųjų švietimo kolegijomis) ir baigiant studijų būreliais viskuo – nuo roko muzikos ir siuvimo iki politinių ideologijų.
Šiuo metu Švedijoje yra 9 suaugusiųjų švietimo asociacijos (jų tarpe ir Švedijos TAU) ir 156 liaudies aukštosios mokyklos, kurios visos gali gauti valstybės finansavimą. Kartu kiekvienais metais jie sutraukia beveik milijoną žmonių į studijų būrelius, kultūrinę veiklą ir kursus. Suaugusiųjų švietimo asociacijos siūlo veiklą visose 290 Švedijos savivaldybių. Folkbildning yra gyvybiškai svarbi Švedijos demokratijos dalis, kurią sudaro organizacijos narės, steigėjai ir bendradarbiai iš visos visuomenės. Suaugusiųjų švietimo asociacijos ir liaudies aukštosios mokyklos egzistuoja kartu su tūkstančiais organizacijų ir asociacijų visoje šalyje.
Susitikimai
Dalyvavome įvairiuose susitikimuose. Jų metu susipažinome su Stokholmo TAU veikla. Kadangi mieste nemažai aukštųjų mokyklų, šio universiteto veiklos daugiau orientuotos į akademinį mokymą. Yra sudaromos programos mokslo metams. Jos derinamos. Programos pateikiamos spausdintoje 60 puslapių knygoje, kurią gauna kiekvienas dalyvis ir gali pasirinkti norimus kursus. Bet už pasirinktus kursus dalyviai moka patys papildomai. Programoje yra nurodytos kainos. Veiklas universitete organizuoja savanoriai, bet kursų organizatoriams mokama. Taip pat universitete yra 3 etatiniai darbuotojai.
Antroji pažintis – susitikimas Jakobsbergo aukštojoje liaudies mokykloje. Švedijoje panašaus tipo mokyklų yra 156. Jos nepriklauso oficialiai švietimo sistemai, tačiau yra bendros švietimo struktūros dalis, užimanti tarpinę padėtį tarp vidurinės ir aukštųjų mokyklų. Priimami visi norintieji, nepaisant amžiaus ir išsilavinimo. Siūloma įvairių mokomųjų programų, paskaitų ciklų. Dalyvavome floristikos grupės užsiėmime. Kadangi buvo birželio mėnesio pradžia, užsiėmimo tema – vainikų pynimas. Pasirodo, ir Švedijoje išlaikomos Joninių tradicijos, pinami vainikai.
Trečiasis susitikimas su PRO valdyba. Jos atstovai papasakojo apie įvairias organizacijas, jungiančias senjorus, veikiančias skirtingais lygmenimis: šalies, apskrities, vietos bendruomenių. Mus labiausiai domino vietos bendruomenių veiklos, nes jos panašiausios į mūsų universiteto veiklas. Yra saviraiškos grupės – dainuoja, groja įvairiais instrumentais, kuria. Į grupes buriasi pagal savo interesus. Organizuojamos varžybos, piknikai, ekskursijos. Mus sudomino, kad yra net žaidžiančių kortomis grupė. Tai puiki idėja. Ir vėl pabrėžiamas įvairių organizacijų, vienijančių senjorų veiklas, pagrindinis tikslas – bendravimas.
Lankėmės skaitmeninio mokymo centre ir susipažinome su vyresnio amžiaus žmonių galimybėmis šiame centre. Net pačios mokėmės programuoti ir pasigaminome papuošalus, pasinaudodamos 3D.
Lankantis Švedijoje nepraleidome galimybės susitikti su Lietuvos atstovais – Lietuvos ambasada. Mus mielai priėmė ambasadorius Linas Antanas Linkevičius, sekretorius Augustinas Uleckas. Kalbėjomės apie lietuvius Švedijoje, jų veiklas.
Muziejai
Kadangi mūsų kursų tema „Kūrybiškumo patirtis, sąmoningumas ir metodai“, dalis užsiėmimų vyko muziejuose. Vienas iš jų – edukacija Nacionaliniame muziejuje. Muziejaus darbuotojos organizavo 3 veiklas: išsami vieno objekto analizė, paveikso analizė atliekant užduotis grupėse ir objektų analizė per lyginimą.
Apsilankėme šiuo metu labai rekomenduojamame ABBA muziejuje. Deja, didesnio įspūdžio nepaliko. Tai dar kartą patvirtino, kad muziejus būtina rinktis tikslingai – pagal savo pomėgius. Reikalingas ir nusiteikimas. Ne veltui gidė-praktikė Christina, atvykus į Muziejų salą, mums pateikė metodinę medžiagą apie tai, kokias užduotis galima siūlyti lankantis viename ar kitame muziejuje. Pvz.: užduotis fotografuoti objektų detales, po to jas komentuoti, aptarti refleksijos metu, sukurti istorijas, kas galėjo būti prieš 200 metų, sukurti eilėraštį, poemą, sukurti žemėlapį ir panašiai. ABBA muziejaus darbuotojai pasitinka su užduotimi – padainuokite karaoke. Deja, ši užduotis ne kiekvienam. Tiesa, nusifotografuoti grupės automobilyje arba šalia jų vaškinių skulptūrų sudėtinga nebuvo. Iš 10 vadovės pateiktų rekomendacijų patiko paskutinė: nedvejodami darykite tai, kas atitinka jūsų temą.
Būnant saloje įdomiausia buvo susipažinti su muziejais, esančiais joje. Tik susipažinti, nes praktiškai kiekvienam iš jų reikėtų atskiros dienos. Juk čia ir Liljevalcho meno galerija, ir Vikingų muziejus, ir Alkoholio muziejus buvusiame laivyno pastate, ir didingasis Vasa muziejus, ir Švedų kultūrai skirtas muziejus, pagaliau ir Skansenas.
Kursų nauda
Programą įgyvendinom su kaupu. Įgijome žinių apie Švedijos švietimo sistemą ir suaugusiųjų švietimą, pagyvenusių žmonių organizacjas, trečiojo amžiaus universitetų veiklas. Įgyta informacija apie įvairias metodikas būtinai pasidalinsime mokslo metų eigoje su kolegomis, taikysime jas savo veiklose. Naudinga patirtis susipažįstant su Švedijos muziejais. Organizuojantiems kursus Stokholme drąsiai rekomenduojame jų organizatores Christiną ir Maggi.
Mobilumas vyko 2024 m. birželio 10-14 dienomis, kuriame dalyvavo šešios (Zita, Regina, Donata, Stanislava, Rima, Audronė) Panevėžio TAU grupių vadovės, savanorės.
Erasmus+ programos suaugusiųjų švietimo projektas Nr. 2024-1-LT01-KA121-ADU-000203469.
Zita Kazlauskienė, Panevėžio TAU rektorė