Šiuo sudėtingu pandemijos ir atskirties laikotarpiu ypač svarbi ne tik fizinė, bet ir emocinė vyresnio amžiaus žmonių sveikata. Radviliškio TAU rūpinasi savo klausytojų psichinės sveikatos stiprinimu: lapkričio-gruodžio mėn. nuotoliniu būdu perskaitytas paskaitų ciklas, kurį išklausę senjorai sužinojo, kaip saugoti savo psichologinę ir emocinę sveikatą ir stiprinti psichologinį atsparumą.
Paskaitos finansuojamos Radviliškio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšų finansuojamo projekto „Radviliškio rajono senjorų psichinės sveikatos stiprinimas: Kokybiškas gyvenimas be streso“ (SUT2020-367) lėšomis.
Pakruojo „Atžalyno“ gimnazijos psichologė, lektorė Inga Jankauskienė skaitė paskaitas ,,Psichologinė-emocinė sveikata. Kas tai?“ ir „Kaip ugdomas psichologinis atsparumas?“ bei kitomis psichologinėmis temomis. Paskaitos vyko virtualioje aplinkoje – Messenger programėlėje. Paskaitų metu buvo skatinamas pozityvus požiūris, supratimas, pagarba, pasitikėjimas savo jėgomis, didinama kiekvieno dalyvio savivertė. Kiekvienas senjoras bendraminčių draugijoje galėjo pasidalinti savo patirtimi, išgyvenimais bei jausmais ir pabendrauti su lektorėmis įvairiomis su psichologija, jausmais, emocijomis susijusiomis temomis.
Psichologinė-emocinė sveikata
Paskaitos sulaukė didelio susidomėjimo. Dalyviai aktyviai bendravo su lektore. Paskaitoje ,,Psichologinė-emocinė sveikata. Kas tai?“ buvo aptarinėjama, kokios emocijos mus veikia, kaip valdyti ir teigiamus, ir neigiamus jausmus, dalinosi savo patirtimis ir išgyvenimais. Lektorė akcentavo, kad reikia daug judėti – tada mūsų emocijos bus pozityvios. Paskaitoje dalyvavusi Radviliškio r. TAU rektorė Irena Vaitkienė pabrėžė, kad betarpiškas bendravimas senjorams yra labiau įprastas negu nuotolinis, tačiau tenka prisitaikyti prie naujų gyvenimo situacijų, todėl ir naudinga mokytis, kaip ugdyti ir lavinti psichologinę-emocinę sveikatą: „Pandemijos metu mums, senjorams, buvo iššūkis klausytis lektorės, užduoti klausimus ir gauti atsakymus nuotoliniu būdu, nes kiek vėlavo garsas, bet tai, manau, yra mažiausia problema. Mes įpratę bendrauti betarpiškai, kaip sakoma, norime viską „pačiupinėti“, „apuostinėti“, taip išsivysto diskusijos, vienas kitą galime papildyti, o tokiam bendravimui gal trūksta drąsos, gal yra kokie techniniai, buitiniai trukdžiai. Gaila, kad mažai „studentų“ panoro pabandyti mokytis virtualioje aplinkoje. O paskaitos tikrai įdomios, nes būtent šiuo metu mums visiems reikia prisitaikyti prie stresinių situacijų ir mokėti su jomis susidoroti, išlikti smalsiems, psichologiškai atspariems”.
Lektorė I. Jankauskienė paskaitų metu skatino senjorus dalintis savo asmenine patirtimi, pateikdavo įvairių ,,receptų“, kaip stiprinti pasitikėjimą savo jėgomis, kaip reikšti savo emocijas, kaip išlikti tolerantiškam, kaip ugdytis empatiją. Pasak TAU lankytojų Sofijos ir Alfredo Krikštanų, paskaitos buvo įdomios, sužinota daug naujų dalykų apie emocijas, viskas vyko sklandžiai ir prisijungti prie grupės „Emocinė sveikata“ pirmojo užsiėmimo pavyko iš karto, nes prieš tai buvo „pasipraktikavę“ su koordinatore Živile. „Tik gaila, kad nepavyko atsidaryti atsiųsto filmuko, kuris buvo skirtas namų darbams ir negalėjome jo aptarti, padiskutuoti. Šiaip mokymai nuotoliniu būdu – tai gera patirtis mums, senjorams, ir proga pamatyti, kaip dabar dirba, bendrauja žmonės. Manome, kad ir ateityje dar turėsime bendrauti pasitelkę technologijas, bet labai, labai pasiilgome „gyvo bendravimo“, gal sulauksime to laiko“. TAU lankytoja Regina Pranienė sako, kad „paskaitos man labai patiko, jos yra mums naudingos. Net sunku pasakyti, kuri patiko labiau, kuri – mažiau. Gal paskutinė paskaita man padarė didžiausią įspūdį. Prisijungti prie paskaitų buvo kiek sunkiau, bet esu labai dėkinga metodininkei Živilei, kuri visada kantriai mums padeda. Dabar pandemijos laikotarpis, dienos trumpos, tokios paskaitos praskaidrina ne tik mintis, bet ir šias trumpas dienas, leidžia gauti teigiamų emocijų“.
Psichologinio atsparumo ugdymas
Paskaitos „Kaip ugdomas psichologinis atsparumas?“ metu dalyviai sužinojo, kaip prisitaikyti prie stresinių situacijų. Psichologinio atsparumo receptas: fizinis aktyvumas + protinis atsparumas + dvasinis atsparumas – visi šie komponentai sudaro psichologinį atsparumą. Psichologinis atsparumas – tai gebėjimas sėkmingai susitvarkyti su nepalankiomis sąlygomis. Kartu tai – gebėjimas iš tos situacijos išeiti stipresniam, išmintingesniam ir daugiau galinčiam. Psichologiškai atsparaus žmogaus savybės: smalsumas, mokymasis iš patirties, prisitaikymas (žmogaus lankstumas), pasitikėjimas, artimi santykiai, emocinis intelektas. Empatija padeda būti psichologiškai atspariam. Savigyna – neleisti, kad mane skriaustų, kad manimi manipuliuotų. Psichologinio atsparumo ugdymas: nepamiršti kiekvieną dieną užsiimti sau malonia veikla, nelyginti savęs su kitais, mokėti pasakyti ne, pastebėti save iš šono.
Išklausiusi paskaitą „Kaip ugdomas psichologinis atsparumas?“, TAU lankytoja Zita Grigutavičienė sako, kad problemų, kaip prisijungti prie seminaro, vykstančio nuotoliniu būdu Messenger programėlėje, nors ir kyla, tačiau ateityje ji tikisi jas išspręsti: „Pirmą kartą prie nuotoliniu būdu vedamos paskaitos pavyko išsyk prisijungti (prieš tai mes keletą kartų mokėmės prisijungti visa grupė) ir visus kolegas, ir lektorę mačiau monitoriuje, tačiau per antrąjį užsiėmimą tik girdėjau, vaizdo nebuvo, kažką ne taip padariau, manau, kad ateityje išsiaiškinsiu. Aš už „gyvą, atvirą“ bendravimą, bet šiuo metu reikia susitaikyti ir prisitaikyti“. Zitai antrina Gražina Jurėnienė: „Prisijungti prie paskaitų nuotoliniu man nesukėlė jokių problemų. Nors paskaitos vyko „ne gyvai“, o nuotoliniu būdu, tai irgi nieko tokio, nes aš nuotoliniu būdu jau anksčiau, kai nebuvo dar pandemijos, klausiau Nacionalinio visuomenės centro organizuotų paskaitų. Nuotolinis mokymasis naudojantis kompiuteriu man jokia naujiena. Be to, aš kiekvieną dieną matau, kaip mano anūkė abiturientė mokosi pasitelkusi technologijas ir suprantu, kaip tai yra sunku. Tokiu būdu mokytis aš asmeniškai tikrai nenorėčiau, nes man reikia bendrauti betarpiškai su žmonėmis, o nuotoliniu būdu neišeina „artimai“ pabendrauti, padiskutuoti su užsiėmimo klausytojais, dėstytoju. Šiuo metu reikia džiaugtis, kad galime bendrauti virtualiai, pamatyti vieni kitus, nes nesimatėme nuo rudens“.
Paskaitose buvo analizuojama, kaip savo jausmais dalintis su kitais ir tai, kad jausmais dalintis yra būtina. Reikia gebėti savo mąstymą ir emocijas kontroliuoti, keisti ir tuo pačiu rinktis malonesnes būsenas. Antroji paskaita labai patiko TAU lankytojai Danutei Danusevičienei: „Prisijungiau prie paskaitos labai sėkmingai, iš pirmo karto. Visos paskaitos mums labai naudingos, bet paskaita apie psichologiją man ypač patiko. Vienintelė kliūtis paskutinėje paskaitoje buvo sklindantis aidas, kartais buvo sunku išgirsti, ką sako lektorė. Kai kurie dalykai man buvo žinomi, esu apie juos girdėjusi, jau teko su jais susidurti, bet išgirdau ir daug naujienų, konkrečių pavyzdžių“.
Galima pasidžiaugti, kad pavyko nuotoliniu būdu sukviesti senjorus į psichologinių paskaitų ciklą, kurio metu buvo stiprinama jų psichinė sveikata.
Radviliškio r. TAU inf.
Nacionalinė trečiojo amžiaus universitetų asociacija
Studentų g. 39, 209a kab.
08106 Vilnius
www.tauasociacija.lt ntauasociacija@gmail.com
Sąsk. Nr.